Animac com a Càpsula del Temps

Si dintre de 100 anys obrissin una hipotètica càpsula del temps amb les pel·lícules que projectem i els continguts d’Animac, segurament creurien que el nostre món és més humà, imaginatiu i poètic del que és.

L’animació projecta somnis i desitjos i, quan la memòria n’és la protagonista, ho fa al marge de la literalitat periodística, des de la inspiració que ofereix la petjada que han deixat en nosaltres els fets, grans i petits, dins i fora de la nostra pell. Si la memòria pot desdibuixar-se, tenim l’animació per tornar-la a dibuixar.

Enguany, un autor fonamental que ha abordat el tema de la memòria, William Kentridge, rep el Premi Honorífic per una carrera singular, reconeguda tant a festivals com a teatres i museus d’art contemporani d’arreu del món. El premi Animation Master recau en Florence Miailhe, la gran dama de l’animació a França.

En un any extraordinari i amb accent europeu, molts curts com The Physics of Sorrow del búlgar Theodore Ushev, Tio Tomás, a contabilidade dos dias de la portuguesa Regina Pessoa o Dcera de la directora de Tadjikistan Daria Kashcheeva han conquistat premis, públic i crítiques internacionalment, amb la memòria com a tema central. A “En Construcció”, presentem el projecte Josep, producció francesa amb participació catalana, dirigida per l’historietista Aurel i musicada per Sílvia Pérez Cruz, sobre un episodi de la història que es resisteix a l’oblit, el dels republicans que van creuar la frontera per acabar en camps de concentració francesos, ficcionat però centrat en la figura real del dibuixant català Josep Bartolí, doblat per Sergi López.

Explorant altres cinematografies, rebem extraordinaris representants de Mèxic i Estònia: Karla Castañeda i Luis Téllez, animadors de Jalisco actualment apadrinats per Guillermo del Toro, i l’estonià Ülo Pikkov, autor de Body Memory, el film sobre les deportacions estalinistes a Sibèria que van patir els països de l’òrbita soviètica.

El jove talent no deixa de brotar a les escoles d’animació, i a elles dediquem el nostre Animac Campus, que estrena enguany la figura de la seva padrina en l’extraordinària productora Nuria G. Blanco (Cartoon Saloon).

Les famílies gaudiran d’un Petit Animac ple de pel·lícules delicioses i estrenes, com la de Strike, al director de la qual, Trevor Hardy, també donem la benvinguda.

I fent memòria, el Premi Trajectòria serà per a l’historiador i dibuixant Jordi Artigas, director de Cinemàgic, mostra antecessora d’Animac. Completen el programa estrenes mundials amb les últimes novetats de l’oscaritzada Joan Gratz; una nit d’humor i memes amb Rocío Quillahuaman i Roberta Vázquez; i la presència del gran José Luis Moro, animador a Klaus. Tot això i molt més omplirà d’animació Lleida durant quatre dies que esperem memorables.

 

Benvingudes a Animac en aquesta nova dècada. No hi ha futur sense arrels en el passat, així que ompliu la nostra càpsula del temps amb les vostres realitats i desitjos per al dia de demà.

 

Carolina López Caballero
Directora d’ANIMAC

Promou i organitza: Regidoria de Ciutat i Cultura
Coordinació catàleg: Regidoria de Ciutat i Cultura
Direcció: Carolina López
Imatge d’Animac: Carles Porta
Disseny editorial: Latipo
Fotografia: David del Val
Fotografia Miquel Pueyo: Javi Martín
Fotografia Carolina: López Oscar Fernández Orengo
Impressió: Impremta Pagès