ANIMAC CELEBRA LA CREATIVITAT LLATINOAMERICANA AMB 288 FILMS, 9 ESTRENES INTERNACIONALS I 79 ESTRENES A CATALUNYA
A LLEIDA DEL 23 AL 26 DE FEBRER I ONLINE, DEL 3 AL 12 DE MARÇ
Enguany participen a Animac els creadors: Anca Damian, Premi Honorífic; Juan Pablo Zaramella, Premi Animation Master; Pilarin Bayés; Premi Trajectòria; César Díaz i Juan Medina (Pinocchio); Juanjo Sáez (Roni); Joaquín Reyes, Miguel Esteban i Francesca Nicoll (Pobre Diablo), i Olivier Catherin i Omar Santos, entre altres
Es podran veure 7 llargmetratges, 4 migmetratges i 277 curtmetratges
Animac, la Mostra Internacional de Cinema d’Animació de Catalunya, organitzada per l’Ajuntament de Lleida amb la col·laboració de l’Institut d’Estudis Ilerdencs de la Diputació de Lleida, l’ICEC – Departament de Cultura de la Generalitat, Catalunya Film Festivals i el Ministeri de Cultura i Deporte a través de l’Instituto de la Cinematografía y de las Artes Audiovisuales (ICAA) i CaixaForum Lleida, entre altres col·laboradors, és l’esdeveniment de referència per al cinema d’animació a Espanya. Aquesta 27a edició, sota el lema “LatAm boom!” se celebra presencialment a Lleida del 23 al 26 de febrer amb les projeccions d’una selecció de curtmetratges i llargmetratges, conferències, tallers, exposicions i activitats paral·leles, i online del 3 al 12 de març a través de la plataforma Filmin, des d’on es podrà seguir bona part de la programació de projeccions. La mostra compta amb un pressupost d’uns 140.000 €.
L’edició del 2023 ha rebut 778 pel·lícules en convocatòria oberta de més d’una seixantena de països, entre els quals destaquen França amb 202 films, Espanya amb 78, Estats Units amb 60 i Regne Unit amb 45, entre altres. En total, s’han presentat films realitzats en 106 escoles d’animació d’arreu del món, el que posa de manifest un any més el potencial d’Animac per descobrir nous talents i oferir als més joves una finestra on projectar els seus primers treballs en el camp del cinema d’animació. De tots aquests, s’han seleccionat 221 títols per ser projectats en les diferents seccions de la Mostra. Si se sumen aquests films rebuts, juntament amb les retrospectives, monogràfics i altres seleccions de la direcció artística d’Animac, en total es podran veure 288 films: 7 llargmetratges, 4 migmetratges i 277 curtmetratges. Hi haurà 9 estrenes internacionals i 79 estrenes a Catalunya.
En la roda de premsa de presentació, celebrada aquest matí, l’alcalde de Lleida, Miquel Pueyo, ha destacat que “Animac torna a situar la ciutat com un referent amb el més i millor innovador cinema d’animació”. En aquest sentit, també ha posat de manifest que la Mostra serveix per “descobrir nous talents en el camp de l’animació”, amb les seccions dedicades a projectes d’escoles, i que durant quatre dies aplega “el talent més rellevant a la ciutat”.
Per la seva banda, la vicepresidenta de l’Institut Estudis Ilerdencs (IEI), Estefania Rufach, ha celebrat que en aquesta edició “Animac surti al territori a través d’una connexió en directe” amb la sala polivalent la Lira de Tremp, mitjançant la qual els escolars de les comarques pirinenques podran participar de les propostes pedagògiques i projeccions de sessions escolars de la Mostra.
En la seva intervenció, el regidor de Cultura, Ciutat i Transició Ecològica, Jaume Rutllant, ha remarcat també aquesta desconnexió d’Animac amb el Pirineu i ha expressat que és important incorporar una “mirada ecològica a la cultura” buscant l’equilibri entre l’online i el presencial. A més, ha definit Animac com la unió d’“intel·ligència, bellesa i emocions”.
Carolina López, directora d’Animac, ha repassat el més destacat de la programació d’enguany i ha posat de manifest que els últims premis internacionals en el món de l’animació han estat per a produccions i professionals llatinoamericans. Animac celebra enguany “la creativitat d’aquest extens i divers territori, respectant sobretot la seva diversitat“. En aquest sentit, ha destacat que “hi ha una generació nova de cineastes que pertanyen a un món global però que alhora recuperen tradicions llatinoamericanes” en els seus projectes.
Cal recordar que el fil conductor d’enguany és la creativitat de l’animació llatinoamericana sota el lema “LatAm boom!”, amb senyals de la identitat del territori com la riquesa cultural, la cerca d’històries i estètiques pròpies, la diversitat, el realisme màgic o el compromís politicosocial. A més, compta amb el millor del cinema d’animació amb sessions monogràfiques i retrospectives, una acurada selecció de curtmetratges i llargmetratges de recent creació d’arreu del món, exposicions i conferències per als amants de l’animació. En definitiva, un programa extens i divers com el territori en el que se centra.
PREMI HONORÍFIC, ANIMATION MASTER I TRAJECTÒRIA D’ANIMAC 2023
Com cada edició, Animac premia figures destacades del món de l’animació, creadores i creadors que amb el seu estil i visió han seduït i ampliat l’imaginari col·lectiu. En aquesta ocasió, destaquen les extenses carreres de dos autores i un autor influents.
El Premi Honorífic és per a la romanesa Anca Damian (Romania, 1962), una de les directores més destacades del panorama de l’animació mundial per mostrar en la seva prolífica obra els reptes del món contemporani amb imaginació i innovadores propostes estètiques en el llindar del documental animat. Rebrà el guardó en la inauguració de la Mostra, on es projectarà la seva obra The Island (Romania, 2021), una faula musical sobre el mite de Robinson Crusoe al revés.
El Premi Animation Master recau en el director, animador i il·lustrador argentí Juan Pablo Zaramella (Argentina, 1972), per ser un dels animadors contemporanis stop-motion més destacats internacionalment. De fet, es troba en el podi de l’animació mundial i compta amb el Record Guinness al curt animat més premiat amb 324 guardons: Luminaris (Argentina, 2011). El Premi Animation Master va acompanyat d’una retrospectiva a la seva obra i una exposició itinerant “Zaramella, quadre a quadre” comissariada per Angie Zamblera, en la que Animac serà la primera seu europea.
La dibuixant Pilarín Bayés (Vic, 1941) rep el Premi Trajectòria 2023 per la seva magnífica obra com a il·lustradora, que ha calat en l’imaginari de creadors i creadores, també de l’entorn de l’animació, i que també ha anat omplint d’imaginació i vida les llars, escoles i carrers al llarg de tots aquests anys. És la ninotaire i il·lustradora infantil més prolífica d’entre el segle XX i el XXI, amb una producció de més de 900 llibres i milions de dibuixos. El guardó es veurà complementat amb la projecció de L’illa del far (2011).
NOU CONFERÈNCIES, ANIMAC CARTOON I WORK IN PROGRESS A ANIMAC 2023
A més de les conferències dels premiats Juan Pablo Zaramella i Anca Damian, visitaran o participaran a Animac directors i productors de cinema d’animació nacionals i internacionals per presentar els seus últims treballs i per repassar la seva trajectòria creativa:
Alfredo Sorderguit i Alejo Schetini són els guionistes i directors de Dos pajaritos, una sèrie basada en el llibre homònim de l’autor colombià Diego Francisco Sánchez, Dipacho. Aquesta producció ha guanyat, entre altres, dos prestigiosos premis: el del Jurat al festival d’Annecy, a França, i el Premi Joventut Internacional a Alemanya.
Beatriz Bartolomé és la directora dels Premios Quirino, uns guardons que neixen l’any 2017 de la necessitat de reconèixer el talent en la indústria de l’animació iberoamericana i generar vincles i cooperació entre tots els països que la conformen. Animac projectarà una magnífica selecció de curtmetratges de joves autores d’Amèrica Llatina: Matisse Gonzalez, María Cristina Pérez, Florentina González, Nerina Landi i Camila Kater.
Joaquín Reyes, Miguel Esteban, Francesca Nicoll són els creadors de Pobre diablo, la primera sèrie espanyola d’animació per a adults d’HBO Max. Tots ells compartiran a Animac el procés de desenvolupament d’aquesta ambiciosa i divertida sèrie, des de la concepció fins a la seva imminent estrena.
Juanjo Sáez és l’il·lustrador i creador de la sèrie d’animació Arròs covat, que va emetre’s pel canal 33 i va guanyar un premi Ondas. Arriba a Animac per explicar, juntament amb Joan Tomàs, i estrenar la seva nova producció sobre el món de l’art Roni.
Olivier Catherin i Omar Santos són el productor i director, respectivament, de la pel·lícula Los Santos, basada en els casos d’abusos a adolescents comesos a la societat peruana Sodalicio. Descobriran a Animac els secrets d’aquesta producció, encara en procés.
Juan Medina i César Díaz són dos dels animadors stop-motion que formen part del dream team de Pinocchio, la pel·lícula dirigida per Guillermo del Toro guanyadora en els Globus d’Or i nominada a un Oscar. Tots dos passaran per Animac per endinsar-se en el món d’aquesta tècnica.
MONOGRÀFICS LATAM BOOM! CICATRIUS, HOME IS SOMEWHERE ELSE, OUTIK. ENTRE DÉUS I MONSTRES I NOVES VISIONS
A l’hora de parlar d’animació llatinoamericana cal tenir en compte que no es tracta d’una única indústria, encara que totes elles siguin emergents i puguin compartir eixos temàtics similars, sinó que les diferències entre països permeten veure la riquesa de les diverses cinematografies. En aquesta edició dedicada a la creativitat llatinoamericana, Animac ha programat fins a 4 monogràfics dedicats a aquesta regió. Cicatrius, amb una selecció de 6 films, s’endinsa en l’impacte de les polítiques de repressió governamental.
Home Is Somewhere Else és el segon monogràfic i un documental que narra tres històries de famílies migrants que comparteixen els seus temors, les seves esperances i les seves emocions sobre el que significa viure com a indocumentats als Estats Units.
Outik. Entre déus i monstres, que inclou 7 films, és un monogràfic centrat en la producció d’Outkit, la productora fundada pels artistes plàstics i cineastes Juan Medina, Rita Basulto i León Fernández a Guadalajara (Jalisco). Són tres dels ‘7 magnífics’, així anomenats per Guillermo del Toro per ser dels grans autors de l’stop motion a Mèxic.
Noves versions, amb 12 films, és el monogràfic on s’uneixen l’íntim i l’universal en animacions modernes des de Mèxic fins a l’Argentina.
MONOGRÀFICS PLANETES SALVATGES I ESTIC BÉ, MAMÀ
A través de 5 curtmetratges, el monogràfic Planetes Salvatges és un títol homenatge al clàssic animat El planeta salvatge de René Laloux. Aquests curts seleccionats mostren igual que al cèlebre llargmetratge móns estranys, amb elements surrealistes i de ciència-ficció.
La diversitat és l’eix central del monogràfic Estic bé, mamà. Es tracta dels millors curts LGTBIQ+ de la temporada. Autores i autors mostren diversitat d’identitats i sentiments a flor de pell a través de l’animació.
RETROSPECTIVA JUAN PABLO ZARAMELLA
En un edició centrada en la creativitat llatinoamericana, Animac dedica la retrospectiva al director, animador i il·lustrador argentí Juan Pablo Zaramella, Premi Animation Master de la Mostra. Amb un fort interès en les idees i la creativitat, el seu estil d’estètica senzilla, sentit de l’humor i del ritme l’han col·locat al podi de l’animació mundial.
Aquesta completa retrospectiva ofereix a tots els públics les pel·lícules, sèries i anuncis d’aquest creador argentí, destacat internacionalment per l’animació en stop-motion.
ANIMAC 2022 PROJECTA CINC LLARGMETRATGES
A banda del documental Home Is Somewhere Else i del llargmetratge que inaugura la mostra The Island, es projectaran 5 llargmetratges més:
Marcel the Shell with Shoes On (Estats Units, 2022), de l’estatunidenc Dean Fleischer-Camp, s’endinsa en la vida d’un jove, petit i xerraire caragol de mar amb un sol ull que pot caminar, parlar i opinar sobre el meravellós món que l’envolta.
Interdit aux chiens et aux italiens (França, Itàlia, Suïssa, 2022), del director francès Alain Ughetto, és un llargmetratge de stop-motion basat en la família Ughetto, que emigra a França per començar-hi una nova vida.
Perlimps (Brasil, 2022), del brasiler Alê Abreu, narra la història de dos agents secrets que treballen per reialmes enemics, tot i que descobreixen que tenen la mateixa missió: salvar Perlimps dels terribles gegants que envolten el bosc.
La otra forma (Colòmbia, Argentina, França, 2022), un llargmetratge premiat al Festival de Sitges com a millor pel·lícula d’animació, del director colombià Diego Felipe, que parla del viatge de Peter Press, un home que ha estat vivint amb una premsa durant 20 anys.
Érase una vez… és una versió restaurada del clàssic del 1950 que recupera el color, tot i no quedar-ne còpies, i el so més fidel a l’original. Es tracta d’una adaptació lliure del clàssic La Ventafocs, de Charles Perrault.
PETIT ANIMAC, EL PARADÍS DEL CINEMA D’ANIMACIÓ PER ALS MÉS MENUTS
Tant presencialment a Lleida com en línia a través de la plataforma Filmin, els més menuts i les seves famílies tenen una cita amb les propostes del Petit Animac, que té programats 48 films de 18 nacionalitats en cinc sessions diferents. L’objectiu del Petit Animac és introduir als infants en el món de l’animació i les seves diverses tècniques, i incentivar la seva curiositat i gust pel cinema.
Dins de les propostes, es projectarà la sèrie de microcurts Našeprasátko, de Jaromír Plachý, creador del videojoc d’aventures Botanicula, així com Bill i Janet (The Smeds and the Smoos), de Daniel Snaddon i Samantha Cutler, que és la desena adaptació del llibre de l’autora Julia Donaldson, i Operación Frankenstein, de José María Fernández de Vega, una obra amb un final sorprenent, allunyat de la història clàssica. Altres films destacats que es podran veure són Les Astres Immobiles (Astres immòbils), de Noémi Gruner i Séléna Picque, una història que dona visibilitat a la vida de Chenghua i a les dificultats dels seus pares, i La joya del pantano, de Camilo Ayala Nieto.
La programació infantil es complementarà amb tres Sessions Escolars, amb més d’una vintena de curtmetratges seleccionats i adreçats als alumnes dels centres educatius de la demarcació.
ANIMAC ES CONSOLIDA AMB 27 ANYS DE TRAJECTÒRIA
Amb el pas dels anys, Animac ha consolidat el seu caràcter independent i artístic. La Mostra va ser creada el 1996 i al llarg dels seus 27 anys de trajectòria amb una programació de qualitat, s’ha consolidat com una mostra de referència del món de l’animació, tant per als professionals, com per al públic en general. I és un dels esdeveniments audiovisuals més coneguts que se celebren a Espanya, amb importància i prestigi a nivell internacional.
És una mostra no competitiva amb un marcat caràcter independent, artístic i creatiu. Animac és un punt de trobada per on passen present i futur de l’animació internacional, amb especial atenció al talent emergent i als que ofereixen un treball singular i artísticament destacable.
Les seccions oficials d’Animac: Secció Oficial Curts, Futur Talent i Petit Animac, dedicades especialment al curtmetratge perquè permet la màxima experimentació i innovació en nous llenguatges, estètiques i tècniques, competeixen pels tres premis de la Mostra, atorgats pel públic. Dins la Secció Oficial Curts es projectarà el curtmetratge nominat als premis Oscar The Flying Sailor, de les canadenques Wendy Tilby i Amanda Forbis, així com Sierra, de l’estonià Sander Joon, i O Homem do Lixo (The Garbage Man), de la portuguesa Laura Gonçalves, entre altres.
Quant a la secció Talent.cat, els curtmetratges de les noves fornades d’animadors d’escoles o universitats catalanes i valencianes d’animació opten a la segona edició del Premi Animac Talent.cat, que compta amb un jurat format per professionals del sector. Enguany, format per Rocío Álvarez, artista, il·lustradora i creadora de la imatge gràfica d’Animac 2023; Carmen Córdoba, realitzadora i animadora, directora del curtmetratge Amarradas; i Luis Miguel Cruz, fundador de Radix Animación, una pàgina web especialitzada en animació iberoamericana.
També torna l’espai Animacrea, on els visitants poden experimentar amb els tallers d’escoles d’animació, on descobrir les tècniques i el potencial de l’animació com a mitjà expressiu.
L’apartat professional d’Animac compta enguany també amb la secció Incubator, l’espai en el qual es presenten projectes en estat embrionari perquè un panel d’experts els ajudi a créixer. Dels 34 projectes nacionals i internacionals rebuts se n’han seleccionat 12 per participar en aquesta secció, que en aquesta edició comptarà amb 2 sessions, una en línia per a aquells creadors que no puguin venir a Lleida i una presencial a La Llotja. Les altes xifres de participació denoten la consolidació d’Incubator com una eina apreciada pels creadors per presentar els seus projectes.
La creació del cartell i la realització de la careta animada d’enguany ha anat a càrrec de la il·lustradora i animadora valenciana Rocío Álvarez, qui guarda una relació especial amb la mostra, ja que l’any 2018 va guanyar el Premi del Públic d’Animac amb el seu curtmetratge Simbiosis carnal (Bèlgica, 2017), entre molts altres guardons internacionals.
Descarregar el dossier complet
S’adjunta fotografia de la roda de premsa de presentació
Lleida, 14 de febrer de 2023
Premsa Animac
- +34 682.437.748