NIVELL ANNECY, AMB JOSÉ LUIS FARIAS
José Luis Farias és el coordinador de Videojocs a MIFA-Annecy, dintre de la nova secció de RA i Videojocs del Festival d’Annecy, una “pota” imprescindible en l’esdeveniment més important d’animació del món. La secció neix amb la intenció de crear i enfortir vincles entre les indústries de l’animació i els videojocs.
Si l’organització d’esdeveniments fos un joc, podem afirmar que Farias ha programat un triple A amb nivells perquè indústria i creadors gaudeixin i creixin. Ha ajudat a crear comunitat, ha fet que les institucions s’involucrin més en el sector i ha obert oportunitats en l’art i indústria de l’animació i dels videojocs. Ho ha aconseguit al costat del seu sempre reivindicat equip, treballant infatigablement, amb professionalitat i bon humor. Li coneixem per haver creat molts i interessants espais en la nostra indústria, amb una atenció especial cap a les tecnologies disruptives. El Weird Market, que va fundar i dirigeix (abans 3D Wire) és una referència a Espanya amb projecció internacional. A Iberoamèrica, els Premis Quirino, que va cofundar i va dirigir prèviament a Bea Bartolomé, també s’han establert com a cita ineludible. Amb Next Lab, han obert un necessari espai per a l’animació en relació amb les tecnologies creatives. Des de l’any passat organitzen els esmorzars tecnològics a Annecy i dirigeix la productora Paramotion que va cofundar en 2002 amb Alfonso Fulgencio a Madrid. Gairebé res!
José Luis (Pepelu) ha estat en diverses ocasions en Animac i, amb motiu del seu nomenament, volem celebrar la notícia, així com saber de primera mà el que s’està coent en aquesta nova secció i com serà el seu paper en ella.
En què consistirà aquesta nova secció?
XR&Games Area és un nou espai especialment dedicat als videojocs i les experiències immersives, un lloc per al descobriment i el networking que es trobarà en una nova seu del festival: la Chambre de Métiers et de l’Artisanat, prop del Palau Imperial.
No és un esdeveniment de videojocs a l’ús sinó alguna cosa que explora les possibilitats entre sectors, en aquest cas de videojocs, animació i XR. La idea és veure com potenciar les IPs i estrènyer els llaços entre sectors amb idea de desdibuixar les barreres que ens separen i potenciar la col·laboració.
Sorgeix amb el propòsit de reunir els professionals de diferents sectors i actuar com a catalitzador de la innovació i de la creació conjunta de projectes multisuport que saltin d’un format a un altre. L’espai XR&Games estarà obert a tots els titulars d’acreditacions, excepte al públic en general.
Quin serà el teu paper dins d’ella?
Tant el meu equip com jo, en col·laboració amb l’equip de MIFA ens hem encarregat de dissenyar i executar aquesta nova pota d’Annecy. La vinculació entre el sector de l’animació i el dels videojocs es planteja com una sinergia estratègica fonamental en l’actualitat, i nosaltres l’hem vist clara des de fa anys, per això l’implementem en els nostres esdeveniments. Totes dues indústries comparteixen molts dels processos, a més de partir d’una base, tant creativa com tecnològica, molt similar i creiem que aquestes àrees en comú presenten una oportunitat per a tots dos sectors de potenciar-se mútuament.
Dins d’aquesta nova secció, MIFA ha llançat en col·laboració amb Weird Market un concurs de tràilers i cinemàtiques de videojocs, que és un dels punts de connexió de tots dos mons i on s’estan veient autèntiques obres d’art.
Pots avançar-nos convidats o títols per a aquesta primera edició? Si no, quina serà l’orientació? (indie, AAA…)
No podem avançar noms encara, però sí que puc confirmar-te que hi participaran professionals que coneixen en profunditat el vincle de cohesió que els videojocs tenen amb l’animació. A més, comptarem amb presentacions de projectes i debats sobre el futur dels videojocs. El programa 2024 es revelarà al maig així que aviat podrem explicar-vos en major profunditat.
Tots els projectes tenen una visió a curt, mitjà i llarg termini. Com t’agradaria que evolucionés aquesta secció?
És un projecte viu que estem sembrant, però la idea – a llarg termini sobretot – és estrènyer aquests vincles entre sectors, fomentar el diàleg i que es generin projectes en conjunt amb partners de tots dos mons.
Veient la importància dels videojocs en el mercat actual, creus que és una secció que d’aquí a uns anys acabarà tenint més pes que els continguts de cinema d’animació?
Per a res, perquè no treballem des de la competència sinó des de la complementarietat, i totes dues seccions sortiran beneficiades d’aquest nou diàleg. És una sort per a tots i totes que Annecy hagi fet un pas al capdavant i estigui apostant per generar vincles amb altres sectors sense oblidar el seu ADN que és l’animació.
Destacades empreses VJ s’han establert a Catalunya. Com ho valores?
És molt positiu que es generin pols i ecosistemes al voltant dels videojocs. Qualsevol regió i ciutat que aposti per això és un aliat per al sector, sobretot si s’aposta per les IPs i el talent local.
El teu nou càrrec, et permetrà continuar amb els teus projectes a Espanya?
Per descomptat, continuem amb tot. Això és gràcies al gran equip que tenim, moltes vegades soc jo la cara visible, però no per això la peça més important de l’engranatge. Gràcies a aquest treball en equip podem mantenir i crear noves iniciatives.
D’altra banda, crec molt en l’optimització de recursos i en muntar ecosistemes i no projectes aïllats (com és el cas de Next Lab que és un ecosistema en si mateix). Tots els nostres esdeveniments es retroalimenten els uns dels altres i es reforcen entre ells. Gràcies a això hem acabat a Annecy, amb el qual portem col·laborant ja molts anys sota aquesta mateixa filosofia.
Continuareu amb els esmorzars tecnològics a Annecy? Què podem esperar en ells enguany?
Encara està per definir. En paral·lel i molt relacionat amb els desdejunis tecnològics, serem presents en el festival en la part d’animació amb una conferència en què mostrarem quatre projectes d’animació internacionals molt interessants i amb apostes molt dispars de la quarta edició del nostre workshop d’animació i tecnologies innovadores Next Lab Generation, molt en la línia de l’aposta del festival amb el nou àrea XR&Games.
Moltes gràcies pel teu temps i molta sort a tu i al teu equip en aquesta nova i apassionant aventura!
Carolina López