SCOTT PILGRIM: 20 ANYS DE PELEGRINATGE FELIÇ
El personatge de Scott Pilgrim, que justament enguany compleix dues dècades de vida, ha gaudit, fent honor al seu cognom, d’un llarg i fructífer pelegrinatge, des del seu naixement en forma de novel·la gràfica fins a la seva recent sèrie animada d’èxit, llançada per Netflix.
El seu creador, el canadenc Bryan Lee O’Malley, va néixer el 1979 a London, població de la província d’Ontario. Després de cursar estudis cinematogràfics a la University of Western Ontario —tot i que no va arribar a acabar-los—, debuta professionalment com a dibuixant de còmics per al segell independent Oni Press. El 2003 publica la seva primera novel·la gràfica, Lost at Sea, i l’any següent llança a la fi la creació que li portarà més celebritat, Scott Pilgrim. Aquest còmic, que ben aviat es convertiria en un notable èxit, tant des del punt de vista comercial com de la crítica, narra les peripècies de l’Scott Pilgrim, un nano que ronda la vintena, despreocupat i friqui, amant del rock i dels videojocs, que veu com la seva vida fa un tomb radical en conèixer l’extravagant Ramona Flowers, els set excompanys de la qual haurà de vèncer per guanyar-se el seu cor —malgrat que ell mateix ja té parella, la Knives Chau, de 17 anys. El carisma del protagonista, amb què molts joves lectors es podien identificar, unit a uns arguments que fusionen hàbilment la comèdia fantàstica i el gènere slice of life amb un toc de romanç, i a un dibuix impactant amb notables influències del manga —però també d’artistes alternatius americans com Paul Pope— farien que el seu còmic es guanyés ben aviat una gran legió de fans i esdevingués un dels best-sellers absoluts d’Oni Press.
La saga de Scott Pilgrim es va estendre fins al 2010 amb un total de sis volums, inicialment publicats en blanc i negre, però que posteriorment es van reeditar en color i van assolir un tiratge global de més d’un milió de còpies. A més, gràcies a aquesta obra l’autor, O’Malley, va ser guardonat amb alguns dels premis més prestigiosos de la indústria del còmic, com el Harvey Award o el Joe Shuster Award. I, naturalment, s’ha traduït a nombrosos idiomes: del finès al coreà, passant pel polonès; l’edició en castellà la va llançar el 2009 Ediciones DeBolsillo, del grup Penguin-Random House.
UN LLARG, UN CURT… I UN VIDEOJOC
Lògicament, l’èxit de Scott Pilgrim va motivar que no tardés gaire a conèixer els honors de la pantalla. Primer ho va fer en el llargmetratge d’imatge real Scott Pilgrim contra el mundo (Scott Pilgrim vs. the World), estrenat l’agost del 2010 i dirigit per Edgar Wright, amb Michael Cera al paper protagonista. Tot i que la cinta va tenir un èxit escàs a taquilla, la crítica la va rebre favorablement, cosa que va contribuir a realçar encara més el culte de què ja gaudia Scott Pilgrim com a còmic.
Alhora, i per promocionar la pel·lícula, Scott Pilgrim va conèixer la seva primera adaptació animada: el curtmetratge Scott Pilgrim vs. the Animation, realitzat per l’estudi Titmouse i destinat a promocionar la pel·lícula d’imatge real; a més, l’empresa canadenca Ubisoft Montreal —filial de la francesa Ubisoft— també va llançar un videojoc per a PlayStation i Xbox titulat igualment Scott Pilgrim vs. the World.
No obstant això, i potser a causa del fracàs en taquilla esmentat, el món de Scott Pilgrim va trigar un temps a tornar a conèixer una adaptació a la pantalla, tant gran com petita.
FENT EL SALT A NETFILX
Però, com diu la dita, “mai no és tard quan arriba”, i el 2022 es va anunciar el projecte d’una sèrie animada de Scott Pilgrim, produïda per Netflix. Amb el títol de Scott Pilgrim da el salto (Scott Pilgrim Takes Off) i presentada com una “versió alternativa” del còmic original, la sèrie ha comptat amb Michael Cera i altres actors de la pel·lícula del 2010 per tornar a doblar l’Scott i la resta dels personatges. Tot i que el mateix O’Malley va col·laborar en els guions, alguns elements es van actualitzar respecte a l’època en què va aparèixer originalment el còmic: per exemple, mentre que la Ramona inicialment era una repartidora d’Amazon, en aquesta nova versió és una repartidora de DVD per a Netflix. Estrenada a Netflix el 17 de novembre del 2023, Scott Pilgrim da el salto consta de 8 episodis de mitja hora cadascun. Malgrat la clamorosa acollida que ha obtingut de manera instantània, tant per part dels seguidors més fidels de Scott Pilgrim com dels que han tingut ocasió de familiaritzar-se amb el personatge i el seu univers per primer cop, de moment no està previst que hi hagi una segona temporada.
L’animació ha estat a càrrec de l’estudi japonès Science SARU, que ha confiat en un equip internacional dirigit pel català Abel Góngora (Barcelona, 1983). Malgrat la seva joventut, Góngora té un important currículum en el camp de l’animació, ja que inicialment va col·laborar amb estudis europeus com l’irlandès Cartoon Saloon i el francès Ankama. Va ser la creació d’una filial al Japó d’aquesta última companyia, Ankama Japan, el que li va permetre traslladar-se al país del sol naixent. Allà va conèixer el director Masaaki Yuasa, qui va cofundar Science SARU el 2013. Góngora es va convertir en un dels primers membres de l’estudi acabat de crear, on ha treballat en sèries tan conegudes com Hora de aventuras i Shin Chan, i en el llargmetratge Lu Over the Wall (2017), a més de dirigir T0-B1, una seqüència de l’antologia animada Star Wars: Visions, entre molts altres treballs.
ESCALA A BARCELONA
O’Malley i Góngora van assistir com a convidats d’honor a l’última edició del saló Manga Barcelona, celebrada del 7 al 10 de desembre, juntament amb el productor de Science SARU Kohei Sakita. Tots tres van participar en una presentació i projecció de Scott Pilgrim da el salto, així com en una entrevista en viu en què van revelar nombroses dades i curiositats sobre l’elaboració de la sèrie. A més, Góngora també va fer una xerrada amb el suggestiu títol Com arribar a dirigir un anime al Japó (el podeu veure, en castellà, a https://www.youtube.com/watch?v=rLsaL1eU8BI).
Abel Góngora té el mèrit d’haver estat el primer espanyol que ha exercit el càrrec de director en un estudi d’animació japonès, i esperem poder descobrir ben aviat les pròximes mostres del seu talent. A més, esperem que altres joves talents del nostre país segueixin els seus passos i s’animin —mai més ben dit— a viure, com ell, l’“aventura nipona”.
Alfons Moliné