TRET DE SORTIDA A L’ANIMAC MÉS DIVERS AMB L’ENTREGA DEL PREMI HONORÍFIC A ISABEL HERGUERA I EL PREMI ANIMATION MASTER A BARRY J. C. PURVES

16 de febrer de 2024

La jornada ha començat amb la primera sessió d’Incubator, l’espai professional d’Animac en el qual s’han presentat projectes d’animació en estat embrionari i davant d’un panel d’experts

A la tarda, l’Associació Mujeres en la Industria de la Animación (MIA) ha presentat el programa de mentoria MIANIMA i el llargmetratge en procés de producció Rock Bottom, dirigit per María Trénor, un cas d’èxit d’aquesta convocatòria

El director Toni García, pioner en aplicacions d’RA i animació amb tauletes interactives, ha ofert una conferència sobre la intel·ligència artificial aplicada en la producció d’animació

 

La 28a edició d’Animac, la Mostra Internacional de Cinema d’Animació de Catalunya, que  organitza l’Ajuntament de Lleida amb el suport de la Fundació la Caixa, el Ministeri de Cultura a  través de l’ICAA, l’Institut d’Estudis Ilerdencs de la Diputació de Lleida i el Departament de Cultura  de la Generalitat de Catalunya a través de l’ICE, entre altres col·laboradors, ha arrencat avui amb  la jornada inaugural al Teatre de La Llotja de Lleida, on s’ha lliurat el Premi Honorífic d’enguany  per a la directora donostiarra Isabel Herguera (Sant Sebastià, 1961). Artista visual, productora i  docent de cinema d’animació amb una llarga trajectòria internacional, Herguera és una gran  coneixedora d’Animac, ja que en va ser la directora del 2003 al 2011. Animac li atorga el màxim guardó per la seva magnífica carrera com a animadora i per la seva tasca de difusió en l’àmbit de l’animació. 

Gianmarco Serra, col·laborador d’Herguera i coguionista del film El sueño de la sultana, ha  estat qui ha recollit el premi, ja que la guardonada no pot assistir finalment a la Mostra. “Lleida i  Animac signifiquen molt per la Isabel”, ha expressat Serra, alhora que ha afegit que els anys  que va ser directora d’Animac va ser “un període molt profund”. “És una benedicció que  aquest festival existeixi”, ha conclòs. 

Durant la inauguració també s’ha lliurat el Premi Animation Master al creador britànic Barry J.  C. Purves (Regne Unit, 1955), director, animador stop motion i guionista que combina, amb  mestratge i un coneixement profund, l’animació més personal amb la direcció escènica per a  teatre. Les seves pel·lícules, molt teatralitzades, han guanyat més de setanta premis arreu del  món i es podran veure a Lleida en una completa retrospectiva que Animac li dedicarà.

Purves ha expressat que li sembla curiós “que et donin premis per una feina que  t’apassiona”. “Potser ja m’he fet vell i el que m’agrada en aquests moments és  transmetre”, ha explicat, després de fer referència al taller que ha impartit a l’Escola d’Art  Municipal Leandre Cristòfol. “Sempre m’he sentit una mica estranger, però he trobat en  l’animació una autèntica família. L’animació, l’art, l’opera o la poesia són una manera de  donar sentit a la nostra vida”, ha dit. 

L’acte ha estat presidit per l’alcalde de Lleida, Fèlix Larrosa; la regidora de Cultura de  l’Ajuntament de Lleida, Pilar Bosch; la diputada de l’Àrea d’Igualtat i Cooperació de la Diputació  de Lleida, Sandra Marco; la responsable de l’Àrea de Festivals de l’ICEC, Carme Puig; la  delegada del Govern de la Generalitat a Lleida, Montse Bergés; el subdelegat del Govern a  Lleida, José Crespín, i la directora d’Animac, Carolina López

Larrosa, ha destacat que “durant els dies d’Animac, Lleida respira creativitat, amb la  projecció de pel·lícules del circuit internacional, amb activitats per impulsar el talent  emergent, amb la presència de personalitats de renom al món de l’animació internacional  i amb infinitat d’actes paral·lels”. A més, ha fet una menció especial a Isabel Herguera, que no  ha pogut recollir personalment el premi, i li ha agraït la seva dedicació durant els seus anys com  a directora d’Animac. 

Per la seva banda, Bosch, ha recordat que, actualment, Animac és l’única que es dedica en  exclusiva al gènere d’animació a tot l’estat, “el seu valor rau en la seva especificitat i en la  possibilitat de donar a conèixer present, passat i futur d’aquest cinema amb un marcat  caràcter independent i artístic, però alhora també amb una vessant oberta a la indústria i  a la producció contemporània”

Marco, ha felicitat l’organització per la seva sensibilitat i valentia per donar veu a la diversitat i,  en aquest sentit, ha remarcat “l’esforç del cinema, i en especial el d’animació per una major  inclusió per reflectir la riquesa i varietat de riqueses humanes”. Puig, ha destacat el suport  que dona el Govern a Animac des dels seus inicis, així com el treball de l’equip organitzador. “Al  llarg dels anys s’ha introduït una mirada femenina que ens ha permès conèixer la tasca de  la dona en el món de l’animació. Aquest any toca la diversitat, una paraula essencial per  entendre el món en el que vivim”, ha afegit. Al seu torn, Crespín, ha reivindicat el valor  d’Animac: “Som un festival d’animació de referència, amb caràcter i prestigi internacional  i això ho fem aquí, a Lleida, i hem de creure’ns-ho”

López ha convidat tothom a participar de les activitats programades aquests dies, “aprofiteu  per compartir, aprendre i inspirar-vos de l’animació contemporània”. En relació a l’eix  temàtic d’enguany, la diversitat, López ha destacat “volem celebrar el camí recorregut i el que  ens queda per caminar” i ha conclòs que “el veritable sentit de la diversitat és fer de cada  persona una multitud, perquè la imaginació de tots i totes és sempre millor que la d’uns  pocs”.

La cerimònia ha comptat amb l’actuació de la ballarina i performer lleidatana Mabel Olea que ha  interpretat una coreografia exclusiva preparada en ocasió d’Animac i inspirada en el tema d’enguany “Diversity”. Tot seguit, s’han projectat els curtmetratges La mujer ilustrada (Espanya, 2023) dirigit per Isabel Herguera; Aikāne (Hawaii, Estats Units, 2023) dirigit per Daniel Sousa,  Dean Hamer i Joe Wilson; l’estrena mundial del curt Felina (Espanya, 2023) de la directora María  Lorenzo; 27 (França, Hongria, 2023) de Flóra Anna Buda, i Our Uniform (Iran, 2023) dirigit per  Yegane Moghaddam. 

Seguidament, s’ha projectat la primera de les sessions retrospectives de Barry J. C. Purves,  titulada Música, mestre!, que inclou els curtmetratges Gilbert & Sullivan the Very Models  (Regne Unit, 1998); Rigoletto (Regne Unit, 1995), i Tchaikovski – An Elegy (Regne Unit, 2012). 

La jornada d’avui dijous ha començat amb la primera sessió d’Incubator, l’espai professional  d’Animac en el qual s’han presentat sis projectes d’animació en estat embrionari i un panel de  professionals de la indústria del cinema animat els ha valorat. Demà tindrà lloc la segona de les  sessions d’Incubator, on es presentaran sis projectes més. 

A la tarda, l’Associació Mujeres en la Industria de la Animación (MIA) ha presentat el  programa de mentoria MIANIMA posat en marxa per fomentar projectes d’animació creats per  dones. Yurena Rivero, coordinadora de MIANIMA, ha explicat com funciona aquest programa,  que selecciona projectes de llargmetratges, sèries i curtmetratges d’animació per ajudar-los a  créixer amb l’objectiu de presentar-los a potencials socis. L’han acompanyat María Trénor Marta Gil, directora i directora d’animació, respectivament, del llargmetratge musical Rock  Bottom, un cas d’èxit d’aquesta convocatòria. Han explicat en primícia tot el procés que hi ha  darrere del llargmetratge. A través de la música de Robert Wyatt, el film s’endinsa en  l’apassionada història d’amor autodestructiva del Bob i l’Alif, dos joves artistes immersos en el  remolí creatiu de la cultura hippie dels 70. 

I també a la tarda, el director Toni García, pioner en aplicacions d’RA i animació amb tauletes  interactives per a sèries com Canimals i Invizimals amb Aardman, Novarama i Sony, ha ofert una  conferència sobre la intel·ligència artificial aplicada a la producció d’animació. Toni García ha  estat storyboarder i director creatiu i artístic en prestigioses sèries d’animació i ha dirigit el  llargmetratge d’animació D’Artacan i els tres gosqueters, nominat als premis Quirino 2022.  Actualment dirigeix el film Súper Bernard