
Som mamíferes virtuals
La realitzadora, il·lustradora i directora d’art Rocío Álvarez parla sobre el procés creatiu del cartell i la careta d’Animac 2025, la seva col·laboració amb l’artista Saponiak i l’ús de la IA a partir exclusivament dels seus propis dibuixos, sense prompts, explorant noves possibilitats i sortint de la seva zona de confort.
Com connecta la teva feina amb el lema d’aquest any, We, Animals?
El tema de la nostra animalitat com a humans m’interessa. Ja el vaig desenvolupar, per exemple, en el meu curtmetratge d’animació Simbiosis Carnal, que traça la història de la sexualitat humana des del nostre passat cel·lular fins als nostres dies.
Tot i que ens estiguem fusionant amb la tecnologia i ja derivem cap a un futur una mica cíborg, amb els nostres implants i la nostra dependència als aparells, en el fons continuem sent mamífers. Unes mamíferes virtuals.
El cartell té un puntet una mica catastròfic, en el sentit que som, potser, l’únic animal del planeta que està destruint el seu propi hàbitat, i aquest procés es va accelerant, malauradament. Tot i això, també hi vaig posar tocs d’humor i ironia, que relaxen, entretenen o simplement són bells o interessants.
Al cartell i la careta animada es combinen il·lustració, collage i intel·ligència artificial. Com ha estat aquest procés?
Tot el que he generat amb intel·ligència artificial parteix dels meus propis dibuixos. No vaig fer servir prompts. Primer dibuixava, i després afegíem volum, textures i profunditat utilitzant IA, mitjançant el mòdul img2img de Stable Diffusion, que, a més, és Open Source.
El coet metàl·lic, el peix de llaminadura… Però treballar amb IA no sempre és ràpid; de fet, ha estat força laboriós. Per animar els xampinyons, per exemple, vaig dibuixar-ne un per un, tres vegades cadascun, per donar-los vibració. Després els vam passar per IA, on s’hi va afegir textura de gelatina, i finalment els vaig animar a After Effects. Ha estat un repte tècnic i creatiu alhora, però estic contenta amb el resultat.
Per què vas decidir incorporar intel·ligència artificial al projecte?
Tot va començar quan la Carolina, directora d’Animac, em va proposar explorar el 3D. Jo no treballo en 3D i no tenia temps de desenvolupar-ho amb una altra persona, així que em vaig recordar de Saponiak, un artista valencià que fa 3D a partir d’IA, d’una manera molt manual, gairebé com si fos stop-motion.
Per a aquest cartell en concret, vaig pensar a provar un estil retro-futurista-vintage, una mica allunyat del meu estil anterior. Com que he barrejat gouache, collage i elements “3D”, no ha estat fàcil trobar un equilibri de textures i colors que portés amb elegància tot aquest barroquisme. He sortit de la meva zona de confort i estic contenta amb el resultat.
Al cap i a la fi, crec que en el fons no és tan diferent dels meus altres projectes, perquè sempre intento barrejar tècniques i variar en els processos. M’agrada el que pot aportar tant l’analògic com el digital.
Com ha estat la col·laboració amb Saponiak?
Molt fluïda. Va ser com un ping-pong creatiu. Jo dibuixava, ell aplicava IA per transformar algunes de les imatges, em donava diverses opcions i jo triava. En l’animació del cartell també, alguns elements com el peix els vam animar amb IA.
El cartell està ple de petits detalls. En tens algun de preferit?
Sí, m’encanta la panerola turista amb les seves maletes. Parla de com el turisme pot ser una plaga, però també de com tots som paneroles quan viatgem. També m’agrada molt el gosset amb el coet. Crec que cada imatge té alguna cosa especial i podrien funcionar com a peces independents. De fet, hauria estat genial fer un àlbum de cromos amb totes elles.
És la teva primera vegada treballant amb intel·ligència artificial. La tornaries a fer servir?
Sí, però només d’aquesta manera: treballant a partir dels meus dibuixos i sense utilitzar bases de dades amb imatges alienes. Respectant els drets d’autor. Tot i així, mai abandonaré les tècniques tradicionals. Crec que, al final, el més interessant és experimentar.
En quins altres projectes estàs treballant ara?
L’any passat vaig participar en el teaser de Sinnerman, un llargmetratge d’animació de la directora espanyola Carmen Córdoba. En vaig ser la directora artística i em vaig encarregar dels decorats i dels colors dels personatges. Vam presentar el teaser al Weird Market de València, i espero que el puguem desenvolupar en els pròxims anys.