JORDI SOLANES COMPARTEIX ELS SECRETS DE L’ANIMACIÓ D’ARCANE EN UNA CONFERÈNCIA MOLT ESPERADA EL SEGON DIA D’ANIMAC

21 de febrer de 2025

El lead animator de Fortiche ha revelat els detalls del procés creatiu darrere d’una de les sèries d’animació més aclamades dels últims anys

El Premi Animation Master, Gianluigi Toccafondo, ha impartit la masterclass “Pintura animada” que també ha omplert de gom a gom la sala Leandre Cristòfol

 

El segon dia de l’Animac 2025 ha tingut com a protagonistes Jordi Solanes, lead animator de Fortiche i peça clau en la producció d’Arcane, la sèrie d’animació basada en League of Legends que s’ha convertit en un èxit mundial a Netflix; i l’artista i animador italià Gianluigi Toccafondo, Premi Animation Master.

En una conferència titulada L’art d’animar a Arcane, que ha omplert de gom a gom la Sala Leandre Cristòfol de la Llotja i que ha obligat a habilitar una sala annexa davant l’èxit de públic, Solanes ha compartit els reptes tècnics i artístics que han convertit Arcane en una de les produccions més innovadores i visualment espectaculars de la darrera dècada. Per a Jordi Solanes,l’animació és una cursa de llarga distància; de fet, crec que només he fet una cosa més que animar: dormir”. Durant la conferència, l’animador principal d’Arcane ha detallat el laboriós procés de creació de la sèrie, destacant que l’equip aconseguia una mitjana de només cinc segons animats per setmana. Solanes també ha subratllat la importància de la narrativa visual a Arcane, on “cada frame podria ser un pòster”, posant en relleu el nivell de detall i cura estètica de la producció.

La tarda també ha estat marcada per la conferència de Gianluigi Toccafondo guardonat en aquesta edició amb el Premi Animation Master. En una masterclass titulada Pintura animada,  l’animador italià ha desgranat la seva tècnica pictòrica única, que fusiona pintura, cinema i moviment. L’autor de La voix des sirènes (2024), Pinocchio (1999) i La Pista (1991) ha omplert a vessar la sala Leandre Cristòfol: la seva conferència ha suposat una oportunitat única per descobrir els secrets del seu art animat. L’artista ha destacat que, l’animació és un ofici molt solitari i que per aquest motiu, darrerament, ha començat a dedicar a treballar en altres disciplines com l’escenografia en òperes.

 

Animacrea

Com cada dia de la mostra, l’espai Animacrea, ha bullit d’activitats. Es tracta d’un espai d’accés lliure, amb tallers i la pantalla Open Screen, que ofereix animacions per a tots els públics. Hi són presents les principals universitats i escoles d’animació del territori, botigues, empreses i entitats, a més d’una nova activitat de creació digital XR.

 

Segona sessió d’Incubator

A mig matí, la sala Leandre Cristòfol s’ha quedat petita amb la segona edició de l’espai Incubator, on s’han presentat més projectes d’animació en estat embrionari davant d’un jurat d’experts del sector que en aquest cas estava format pels professionals Jordi Solanes, Wendy Tilby i Amanda Forbis i Draško Ivezić. Aquest espai professional s’ha consolidat com una plataforma essencial per al desenvolupament de nous talents.

 

Monogràfics

Avui també han tingut lloc projeccions de diferents monogràfics, com diversos de We Animals que inclouen fins a cinc sessions amb una selecció de curtmetratges i un llargmetratge (Watership Down, 1978) que aborden la natura i els animals des de diferents punts de vista i històries. Cal destacar el Monogràfic We Animals 3, que s’ha projectat avui, centrat en la fauna underground de l’animadora Chintis Lundgren. Es tracta d’una selecció d’onze curts dels treballs més destacats d’una fauna divertida i sorprenent. Aquesta tarda també s’ha estrenat al CaixaForum una secció monogràfica centrada en temàtica sènior, anomenada Llarga vida!, on s’hi han pogut veure 8 curtmetratges.

 

Llargmetratges

En la programació de projeccions de llargmetratges aquesta tarda s’ha pogut veure Flow, un mundo que salvar (Bélgica, Francia, Letonia 2024) de Gints Zilbalodis. Un gat es desperta en un món cobert d’aigua on sembla que la raça humana ha desaparegut. Busca refugi en un vaixell amb un grup d’altres animals, però entendre’s amb ells resulta ser un repte encara més gran que vèncer la seva por a l’aigua. Tots hauran d’aprendre a superar les seves diferències i adaptar-se a aquest nou món en què es troben. També s’ha projectat Chico y Rita (2010) codirigida per Javier Mariscal i, Fernando Trueba. És la primera pel·lícula d’animació espanyola nominada a l’Oscar® i forma part de la retrospectiva dedicada a Mariscal, Premi Trajectòria d’Animac 2025.

 

Activitats paral·leles

Al vespre està prevista la visita guiada a l’exposició Terrari de les males herbes: el procés creatiu de Maleza a l’Espai Cavallers.

El dia acabarà amb la projecció dels Curts Bandarres amb animacions per a majors de 18 anys sobre humor, sexe i el secret creatiu de Miyazaki.

 

EL CURTMETRATGE ‘WING SHOP’ GUANYA EL PREMI ANIMAC TALENT.CAT

El premi Animac Talent.cat se l’ha emportat el curtmetratge de stop-motion Wing Shop, de l’escola BAU College of Arts and Design of Barcelona, dirigit per Andrea León, Gabriela Rojas Bustos i Sascha Schmit. El jurat, format per la productora Laura Aguado, la CEO i directora executiva de VIEW Conference Maria Elena Gutiérrez i el periodista cultural Xavi Serra, ha concedit el premi per “la seva gran maduresa expressiva en la creació d’un món estrany i alhora familiar, dins de la millor tradició de l’animació stop-motion”. Han destacat “la hipnòtica i precisa tècnica narrativa, la cuidada posada en escena i la calidesa de les criatures que protagonitzen aquesta història sobre inseguretats i acceptació”.

El jurat ha concedit també una menció especial al curtmetratge Unliked, de l’escola ECIB, dirigit per Pablo Jiménez Gallardo. Aquesta obra ha estat reconeguda per la seva capacitat per explicar una història d’actualitat amb un equilibri perfecte entre tècnica i emoció. S’ha destacat “l’ús de recursos narratius originals i ben executats, així com el contrast entre fragilitat i duresa, llum i foscor, amor i odi, i entre el món real i el dels monstres”.

Animac Talent.cat continua donant visibilitat als nous talents de l’animació dels Països Catalans, consolidant-se com un espai de projecció per a les futures generacions de cineastes animats.

 

 

FOTOS: David del Val