TRET DE SORTIDA A L’ANIMAC MÉS ANIMAL AMB L’ENTREGA DEL PREMI HONORÍFIC A WENDY TILBY I AMANDA FORBIS I EL PREMI ANIMATION MASTER A GIANLUIGI TOCCAFONDO

20 de febrer de 2025

La jornada ha començat amb la primera sessió d’Incubator, l’espai professional d’Animac en el qual s’han presentat projectes d’animació en estat embrionari i davant d’un panell d’experts

La Padrina Animac Campus, Isabel Herguera ha ofert la conferència “Seguir el cor i no les regles” on ha expressat la seva mirada artística per abordar temes universals des d’una perspectiva personal

L’artista canadenc Isaac King ha impartit la conferència “Animating Ecology” on ha ofert una visió del seu procés creatiu i del seu innovador ús de l’animació

 

La 29a edició d’Animac, la Mostra Internacional de Cinema d’Animació de Catalunya, que organitza l’Ajuntament de Lleida amb el suport de la Fundació la Caixa, el Ministeri de Cultura a través de l’ICAA, l’Institut d’Estudis Ilerdencs de la Diputació de Lleida i el Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya a través de l’ICEC, entre altres col·laboradors, ha arrencat avui amb la jornada inaugural al Teatre de La Llotja de Lleida, on s’ha lliurat el Premi Honorífic a les canadenques Wendy Tilby (Edmonton, 1960) i Amanda Forbis (Calgary, 1963). Les dues animadores destaquen per un estil visual únic que combina tècniques tradicionals i experimentals per explorar la complexitat de les connexions humanes. La seva obra més reconeguda, When the Day Breaks (1999), va rebre la Palma d’Or al Festival de Cannes entre altres guardons internacionals. Altres títols com Wild Life (2012) i The Flying Sailor (2023) han estat nomitats als Oscar. Com a part de l’homenatge, Animac programarà una retrospectiva de les seves obres més icòniques i les animadores impartiran una masterclass per compartir la seva visió i experiència amb estudiants i professionals del sector.

Les canadenques Wendy Tilbis i Amanda Forbis s’han mostrat molt satisfetes de ser a Animac. En el seu parlament han explicat que “ens ho passem molt bé creant els nostres curts i creiem que no es veuen prou curts d’animació, i per això hem vingut a Animac”.

Un altre dels protagonistes de la sessió inaugural és l’artista, director i animador Gianluigi Toccafondo (San Marino, 1965), que ha rebut el Premi Animation Master. Toccafondo transcendeix els límits convencionals de l’animació i explora la fusió entre pintura, cinema i moviment. Com a part de l’homenatge, Animac dedicarà una retrospectiva a les seves obres més destacades, incloent-hi films com La voix des sirenes (2024), que s’ha vist durant l’acte inaugural, Pinocchio (1999) i La Pista (1991). Toccafondo també impartirà una masterclass durant el certamen per compartir la seva visió i experiència amb estudiants i professionals del sector.

Toccafondo ha expressat estar molt feliç de rebre aquest premi “perquè arriba després d’un any de fer un parèntesi en el món de l’animació i m’he dedicat a l’òpera. Després d’aquest any he tornat a la meva taula d’estudi i he creat un curtmetratge i, per primer cop, després de fer aquest curt he sentit que vull fer-ne un altre”.

L’acte ha estat presidit per l’alcalde de Lleida, Fèlix Larrosa; la consellera de Cultura, Sònia Hernández, el subdelegat del Govern a Lleida, José Crespín, la diputada i vicepresidenta de l’IEI, Estefania Rufach, i la directora d’Animac, Carolina López.

El paer en cap, Fèlix Larrosa, ha destacat el talent creatiu que hi ha al darrere de cada pel·lícula d’animació i com aquesta mostra contribueix a crear i consolidar un públic cada cop més format i entès. Ha reiterat l’aposta de Lleida per la cultura i ha assenyalat que Animac és un punt de trobada de professionals del sector i una mostra referent que projecta la ciutat internacionalment. L’alcalde ha afirmat que “en un context mundial convuls a tots els nivells, amb llibertats amenaçades i discursos d’odi, ens hem de fer forts amb les Arts i la Cultura. Són el millor instrument per forjar ciutadanes i ciutadans sensats, amb valors humans i esperit crític que els eviti caure en el pou del fanatisme i amb qui puguem avançar cap a una societat millor.”

La consellera ha assegurat que “tenim reptes, el sector audiovisual és estratègic i l’animació té un lloc destacat, no només com a indústria que genera ocupació i reconeixement internacionals”. I ha defensat que “Catalunya és i ha de continuar essent una terra de referència en el món de l’animació perquè tenim el talent i el compromís de la Generalitat per estar al vostre costat per impulsar internacionalment la nostra cultura, explicant històries, transmetent valors, que feu arribar el nostre talent a tot el món”.

Rufach per la seva banda, ha destacat que “la Diputació estarà al costat del festival internacional que posa Lleida al mapa i ens situa a tots a l’epicentre cultural. Any rere any us guanyeu el públic a la ciutat de Lleida i a nivell internacional. Tots creixem amb Animac”.

Al seu torn, el subdelegat del Govern a Lleida, José Crespín, ha destacat l’esperit creatiu i el talent creador a les terres de Lleida al llarg de la història i com Animac ha aconseguit ser un referent mundial en l’àmbit de la cultura i l’animació.

Per la seva banda, la directora d’Animac, Carolina López, ha destacat que el cinema, a més de ser un mitjà per explicar històries humanes, també ha de facilitar la comprensió i l’empatia cap a la resta d’éssers vius. En aquest sentit, ha recordat que, en el context mediambiental actual, “no hi ha passatgers en la nau espacial Terra: tots som tripulants”, subratllant la responsabilitat compartida en la preservació del planeta.

López també ha remarcat l’impacte de les innovacions tecnològiques en l’animació, assenyalant que la intel·ligència artificial està transformant els processos creatius i la manera de treballar en el sector. Tot i això, ha defensat que el factor humà continuarà sent essencial, ja que és la clau per mantenir la singularitat artística i la creativitat en un entorn cada cop més digitalitzat.

Finalment, ha posat en valor el paper d’Animac com a punt de trobada per artistes i professionals, “un fòrum per dialogar sobre com volem transformar la nostra indústria, i per impulsar una reflexió col·lectiva sobre el futur de l’animació en un moment de grans transformacions tecnològiques i culturals.

La cerimònia inaugural ha comptat amb l’estrena de la creació audiovisual en directe Flora i fauna del moviment, encarregada per Animac al col·lectiu Estampa i al músic lleidatà J. M. Baldomà. Es tracta d’una experiència immersiva que explora el moviment com a essència de la vida, des de les primeres cronofotografies fins als models més avançats d’intel·ligència artificial, en un recorregut per la història de la representació del moviment a través de formes, colors i un original paisatge sonor.

 

Monogràfics

La jornada d’avui tancarà amb la sessió monogràfica Best of Spain. Nominats premis Goya al Cafè del Teatre amb el guanyador al Millor Curtmetratge Animat als Premis Goya 2025 Cafuné (Espanya, 2024) de Carlos F. de Vigo i Lorena Ares i els nominats, Lola, Lolita, Lolaza (Espanya, 2024) de Mabel Lozano, El cambio de rueda  (Espanya, 2024) de Begoña Arostegui, WAN (Espanya 2024) de Victor Monigote i finalment La mujer ilustrada (Espanya 2023) d’Isabel Herguera.

A la tarda ja s’ha pogut veure una altra de les sessions Best of Spain amb set curs del millor talent català i espanyol i també el monogràfic Singulars amb 4 curts dels mestres de l’animació indie.

 

Incubator

Avui ha tingut lloc també  la primera sessió d’Incubator, l’espai professional d’Animac en el qual s’han presentat 7 projectes d’animació en estat embrionari i un panel de professionals de la indústria del cinema animat format per Isabel Herguera, Stephanie Blake, i Chintis Lundgren que els ha valorat per ajudar-los a créixer. Dels 52 projectes nacionals i internacionals que s’han rebut se n’han seleccionat 12 per participar en aquesta edició. La meitat s’han presentat avui i demà es presentaran les altres.

 

Conferències

A la tarda, la Padrina Animac Campus, Isabel Herguera ha fet la conferència “Seguir el cor i no les regles”, adreçada als estudiants d’animació i els ha expressat la seva mirada artística i per abordar temes universals des d’una perspectiva personal. La xerrada ha posat en valor la cultura visual, el desig d’explorar altres realitats i el viatge com a font d’inspiració. També l’artista canadenc Isaac King ha fet la conferència “Animating Ecology” on ha ofert una visió del seu procés creatiu i del seu innovador ús de l’animació. King, també estrena a ANIMAC el curt Humans Build The Biggest Nests, com a una instal·lació al Centre d’Art La Panera de Lleida.