

WENDY TILBY I AMANDA FORBIS CAPTIVEN EL PÚBLIC D’ANIMAC 2025 AMB LA SEVA MASTERCLASS SOBRE L’ANIMACIÓ AMB ÀNIMA
El duo canadenc, Premi Honorífic de la Mostra, ha compartit la seva trajectòria i el seu procés creatiu en una conferència plena d’inspiració
L’estrena a Espanya de Memorias de un caracol, nominada als Oscar, i la retrospectiva de Gianluigi Toccafondo han estat alguns dels moments destacats de la jornada
Avui, dissabte, 22 de febrer, a l’equador de l’Animac 2025, ha tingut com a protagonistes Wendy Tilby i Amanda Forbis, guardonades amb el Premi Honorífic d’enguany. En una masterclass sota el nom L’animació amb ànima, la Sala Leandre Cristòfol de La Llotja s’ha omplert aquesta tarda per escoltar a les animadores canadenques, que han fet un repàs de la seva extensa trajectòria i han parlat de la seva manera d’abordar l’animació des d’una perspectiva artesanal i poètica. La seva obra combina el dibuix animat tradicional amb tècniques experimentals, en narratives tan imprevisibles com emotives. El seu treball es caracteritza per una estètica 2D artesanal i detallista que dona vida a històries quotidianes plenes de poesia i humor.
Tilby i Forbis han explicat els seus inicis, inspirats pel món rural del Canadà, i han compartit com han abordat les sensacions viscudes per persones que han estat a prop de la mort. Aquestes experiències els han inspirat per crear curts tan singulars com “The Flying Sailor”. Han detallat també com van realitzar una exhaustiva recerca per crear el personatge del mariner i perfilar la història d’aquest curt, nominada als Oscars, que narra l’explosió d’Halifax: un xoc entre dos vaixells on van morir més de 2.000 persones l’any 1917.
Justament avui el públic de l’Animac ha pogut veure una sessió retrospectiva de les obres més destacades de Wendy Tilby i Amanda Forbis i una altra sessió amb el més destacat de Gianluigi Toccafondo, Premi Animation Master 2025 d’enguany, que ha permès redescobrir el seu estil pictòric únic.
Durant la jornada d’avui també ha passat per Animac, Eduard Puertas, productor executiu del film L’Olívia i el terratrèmol invisible; i Laura Aguado, cap de producció i segona ajudant de direcció del film. Es tracta de la primera pel·lícula rodada en la tècnica d’stop motion a Catalunya. La conferència ha versat sobre el procés creatiu que hi ha darrere d’aquesta emotiva història, que aborda un desnonament familiar amb un imaginatiu relat agredolç.
Eduard Puertas ha explicat que, durant 39 setmanes de rodatge, es va comptar amb la participació de 150 persones i 13 animadors, que van crear 65 puppets que han representat 29 personatges. També ha assenyalat que s’ha arribat a crear 1000 cares per als puppets, resultat de mesos de treball intens, i ha subratllat que el disseny de les mans ha estat una de les parts més insòlites del projecte. Per la seva banda, Laura Aguado ha destacat que s’ha arribat a animar una mitjana de 100 fotogrames per dia.
Estrenes
En l’apartat de projeccions, s’ha estrenat a Espanya del llargmetratge Memorias de un caracol, (Austràlia – 2024) escrita, produïda i dirigida per Adam Elliot. Es tracta d’una d’una tragicomèdia australiana per a adults, una emotiva història animada en stop-motion nominada als Premis Oscar. També s’ha estrenat el llargmetratge Anzu, gato fantasma (França, Japó – 2024), dels directors Yoko Kuno i Nobuhiro Yamashita, una emotiva història sobre un gat que torna com a fantasma per ajudar una nena.
Exposició Isaac King
Aquest matí l’atenció s’ha centrat a la inauguració de la instal·lació d’un flipbook gegant, que fusiona art i consciència ambiental, de l’artista Isaac King anomanada Humans Build The Biggest Nests al Centre d’Art la Panera, que està oberta fins el dia 25 de maig. A l’exposició es poden veure algunes creacions de King, com els curtmetratges de Second Hand, Sticks and Stones o Fly Away.
Animac Nit
El dia acabarà amb l’espectacle Grande Sexitos en el marc d’Animac de Nit que se celebrarà al Cafè del Teatre. Pau B. Gros presenta Grande Sexitos, un espectacle que fusiona humor i música, on monòlegs carregats de reflexions surrealistes es barregen amb animacions esbojarrades. Després de l’actuació, hi haurà sessió bandarra a càrrec del DJ Pau Schultz —acompanyat de Gros a l’apartat visual—.
FOTOS: David del Val